Det är lite märkvärdigt att jag så snart skulle få tillfälle att återkomma till Göran Persson och hans skolpolitik. Hans ande svävar fortfarande över Forum för levande historia? Ja, man skulle kunna tro att det var han, som nu igen formulerat förintelsefrågorna, de elva frågor, som vanliga historielärare nu har besvarat och som dessa snöpligt nog inte alls kunde besvara ens tillfredsställande!
Under Göran Persson stormaktstid föddes Forum för levande historia. Man hade utgått från frågor ställda till mellanstadieelever, som ännu inte läst om Förintelsen. De förstod inte ens ordet. Det var vanliga fylleriuppgifter, liknande sådana frågor, som fanns i sextiotalets Svenskserien i olika färger. Utifrån svaren bedömde man att elever inte kunde något om judeförföljelser, och att det var tydligt och uppenbart att lärarnas bristande undervisning i ämnet måste uppmärksammas, fördömas och göras något åt. Följaktligen byggdes en statlig organisation upp. Göran Persson fick som vanligt framträda som den som räddat historien åt eftervärlden och uppmärksammades mycket både nationellt och internationellt. Kvar fanns de överkörda lärarna, som i årtionden med stort allvar och engagemang redan undervisat om denna mörka tid i Europas historia enligt kursplanen för årskurs nio.
Forum för levande historia försåg skolor med omfattande material och sände dessutom speciell information hem till lärare.
Nu har man agerat igen efter flera år. Åtta av elva frågor angående Förintelsen har besvarats felaktigt - av lärare, inte av elever, av lärare! Det är ju upprörande att vi har en så dålig lärarkår, som inte ens kan klara fyllerifrågor! Forum för levande historia tillrättavisar övermodigt. Det gäller att hålla den gamla traditionen vid liv, Göran-traditionen, och visa sig på styva linan fortfarande, synas, verka, fördöma och organisera vidare och framför allt ta ansvar för elevernas framtid.
onsdag 20 augusti 2008
Om Fylleri
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar